Rok: Okolo 1950

Technika: Akvarel na papieri

Typ diela: Výtvarné umenie

Rozmery: 40 x 28 cm

Značené: Značené vpravo dole „Jakoby“
email kontakt : info@starozitneobrazy.sk

CENA 3900 EUR

Július Jakoby (* 28. marec Košice 1903, – † 15. marec 1985, Košice) bol slovenský maliar. Výtvarne sa najskôr vzdelával v súkromnej a grafickej škole E. Króna (1923 – 1926). V rokoch 1927 – 1928 študoval na VŠVU v Budapešti. Venoval sa kresbe, pastelu, kamenným a keramickým mozaikám. Jeho počiatočná tvorba bola silne sociálne motivovaná, s groteskným a vnútorne ironickým akcentom, ktorým sú poznamenané aj napr. diela Nezamestnaný krompašský robotník (1925), Strach (1934) a i.). Charakteristickým pre neho je dôraz na úlohu farby, ktorá umocňuje dynamiku a bezprostredný, uvoľnený rukopis (Cirkus). V roku 1968 bol menovaný zaslúžilým umelcom.

Július Jakoby
Július Jakoby

NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL J. JAKOBYHO DOSIAHNUTÉ NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH :
120 000 € – Akt ženy. 1932. Olej na plátne. 71 x 47 cm.
98 000 € – Akt ženy. 1932. Olej na plátne. 71 x 47 cm.
62 000 € – Pri rieke. Okolo 1950. Olej na plátne. 38 x 45 cm.
45 000 € – Portrét architekta. Okolo 1962. Olej na plátne. 80 x 58 cm.

 

Narodil sa 28. 3. 1903 v Košiciach, zomrel 15. 4. 1985 tamže. 1922 sa zapísal na Vysokú školu ekonomickú v Budapešti. V tom istom roku prešiel na súkromnú Slobodnú výtvarnú, kresliarsku a maliarsku školu A. Podolínyiho v Budapešti. Vzápätí sa vrátil do Košíc, kde sa zamestnal ako úradník poisťovne. Od jesene 1922 navštevoval večerné kurzy kresliarskej školy E. Króna pri Východoslovenskom múzeu v Košiciach, kde 1924 s úspechom vystavoval na výročnej výstave poslucháčov. 1926-1928 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti). Štúdiá v druhom ročníku prerušil a vrátil sa do Košíc, kde žil až do konce života ako výtvarník v slobodnom povolaní. Začiatky Jakobyho umeleckého vývinu vyznačila séria pochmúrnych pohrebov a kalvárií. Kľúčovým okamihom Jakobyho maliarstva však bol až rok 1929. V niekoľkých významných dielach z tohoto a nasledujúcich rokov prebral príklad Cézanna. Bolo to však len kompromisné prijatie princípov neiluzívnej, protokubistickej výstavby obrazovej kompozície. Nebudovalo na stavebnej funkcii farebnej škvrny, ale na „valérovaní“, prejemnelom rozmývaní olejovej farby, s ktorou maliar zaobchádzal akvarelovým spôsobom. Jeho zrelé diela sú príznačné vyjasnenou paletou, čistými kontúrovanými farebnými škvrnami, rozšafnou prácou s maliarskou hmotou, pôžitkárstvom duchovnej atmosféry obrazu. Opakovane zdôrazňovaný motív tajomných pohybov rúk naznačuje dimenziu vnútorného života zobrazovaného človeka. V týchto dielach čerpal Jakoby z príkladu Ripla-Rónaia

Literatúra:Saučin, L.: Július Jakoby. Bratislava 1960; Marenčin, A.: Košický pustovník. Bratislava 1988; Abelovský, J.: Július Jakoby. Bratislava 1994; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.

Zdroj fotografie DARTE Aukčná spoločnosť s.r.o.


Zdroj fotografie  Aukčná spoločnosť SOGA spol. s r.o.

Scroll to Top